Dlaczego warto biegać, czyli kilka praktycznych informacji dla początkujących.

Bieganie to sport nieustannie zyskujący na popularności. Jest odpowiedni praktycznie dla każdego, a koszty wyposażenia są relatywnie tanie. Biegać można wszędzie – w parkach, po ulicach, w lesie, a nawet na bieżni – w domu, czy na siłowni. Nie ma ograniczeń czasowych spowodowanych konieczną, wcześniejszą rezerwacją obiektów sportowych. Wystarczy po prostu wyjść z domu i od razu za progiem rozpocząć trening. Nierzadko jednak ciężko odnaleźć motywację, aby swoją przygodę z bieganiem rozpocząć, a następnie – systematycznie kontynuować. Warto przeanalizować korzyści zdrowotne, które bieganie przynosi dla organizmu. Może dzięki tej wiedzy, sport stanie się codziennym, przyjemnym nawykiem i przejawem dbania o własne zdrowie?

Dlaczego warto biegać?

Bieganie to dobre lekarstwo na wiele istniejących w dzisiejszym świecie chorób cywilizacyjnych. Często zalecane jest dla osób zmagających się z nadciśnieniem – każda aktywność fizyczna wpływa korzystnie na układ krwionośny. Regularne treningi wzmacniają serce, obniżają ciśnienie krwi, dotleniają organizm i usuwają zbędne produkty przemiany materii. Długofalowo mogą nawet zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału! Efekty biegania są widoczne także dzięki usuwaniu kortyzolu – czyli hormonu stresu. Dodatkowo, uwalniane endorfiny widocznie wpływają na poprawę nastroju. Bieganie jest wysiłkiem typu cardio – dobrze ułożony plan treningowy wspomaga proces odchudzania i redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej.

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Przygodę z bieganiem należy rozpocząć od zaopatrzenia się w niezbędną odzież. Najtrudniejszą do rozstrzygnięcia kwestią jest to, jak dobrać buty do biegania? Warto pamiętać, że raz zakupiony sportowy ekwipunek powinien dobrze służyć przez długie lata, dlatego dobrym rozwiązaniem jest postawienie na produkty renomowanych marek.  Dwie najważniejsze cechy obuwia biegowego to dobrze dobrany rozmiar oraz rodzaj podeszwy. Jest on w pewnym stopniu uzależniony od powierzchni na jakiej będą odbywały się treningi, jednak można stwierdzić, że raczej należy wybierać bardziej miękkie podeszwy. Buty dla kobiet i mężczyzn różnią się tylko i wyłącznie designem, modele są często identyczne. Dlatego dobrze rozmiarowo dobrane męskie, bądź damskie buty do biegania nike z miękką podeszwą, powinny sprawdzić się doskonale.

Kiedy cały niezbędny sprzęt znajduje się już w szafie, pojawia się pytanie – jak zacząć biegać i ile biegać na początku? Plan treningowy dla początkujących powinien zakładać cele proste do osiągnięcia, nie wymagające zbyt dużego wysiłku, który może wywołać niepotrzebne zniechęcenie, a nawet kontuzje. Trasy powinny być krótkie, początkowo można przeplatać marsz z biegiem. Czas biegu oraz dystans należy dostosować do aktualnej kondycji i później stopniowo wydłużać. Optymalny czas treningu na początku może wynosić około 30-40 min – z uwzględnieniem rozciągania po bieganiu. Jest ono niezwykle ważne dla prawidłowej późniejszej regeneracji mięśni. Pomoże ono uniknąć niepotrzebnych kontuzji i bólu.

Bieganie dla początkujących.

Jak prawidłowo biegać? Porady dla początkujących, które warto stosować podczas pierwszych treningów:

  • Rozgrzewka i rozciąganie – są kluczem do sukcesu. Dzięki nim, mięśnie pracują prawidłowo i szybko się regenerują. Warto poświęcić na nie dodatkowe 10 minut przed treningiem i po nim, aby gabinety ortopedyczne i fizjoterapeutyczne omijać szerokim łukiem.
  • Regeneracja – plan treningowy powinien zakładać systematyczność. Codzienne biegi bardzo szybko zniechęcą do zmęczenia fizycznego jak i psychicznego. Aby sport był przyjemny i korzystny dla zdrowia – należy zachować umiar i pozwalać ciału na odpoczynek.
  • Trening urozmaicony – najlepiej ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, wzmacniającymi całe ciało. Dzięki nim wyniki osiągane podczas treningów typowo biegowych będą zdecydowanie lepsze.

Bieganie, a zdrowy styl życia.

Bieganie, a zdrowy styl życia.

Bieganie może być nie tylko doskonałym rodzajem aktywności fizycznej. Może stać się częścią ogólnego, zdrowego stylu życia. Dieta przy regularnym bieganiu pomoże pozbyć się zbędnego zapasu tkanki tłuszczowej i wzmocnić ogólną odporność organizmu. W przypadku odchudzania, dobrym rozwiązaniem może okazać się bieganie na czczo. Dzięki aktywności fizycznej uprawianej przed śniadaniem, można spalić większą ilość tkanki tłuszczowej. Naukowcy z uniwersytetu w Northumbrii w Wielkiej Brytanii stwierdzili, że biegacze ćwiczący na czczo spalają o 20% więcej tłuszczu, niż sportowcy wykonujący treningi po posiłku. Jednak nie jest to metoda dla każdego. W przypadku odczucia słabości, braku energii, czy zmęczenia nieproporcjonalnego do tempa – należy jeść przed treningiem.

Bieganie to doskonały sport dla każdego. Umożliwia spędzanie czasu wolnego na świeżym powietrzu, jednocześnie zapewniając wiele korzyści zdrowotnych – uniknięcie nadciśnienia, nadwagi, czy cukrzycy. Jest stosunkowo tani, nie wymaga specjalistycznego sprzętu (poza odpowiednio dobranymi butami), ani nakładów finansowych przeznaczonych na wynajem obiektów sportowych. Dzięki tym wszystkim wyżej wymienionym czynnikom, łatwiej będzie odnaleźć motywację i rozpocząć fascynującą przygodę z bieganiem.

 

Dodaj komentarz